[přeskočit k obsahu]

Popraw swoją wydajność dzięki dobrej ergonomii miejsca pracy

Pracując na komputerze należy zwrócić uwagę na ergonomię miejsca pracy. Człowiek nie został stworzony do ciągłego siedzenia przed komputerem, dlatego też specjaliści rekomendują pracę na zmianę siedząc i stojąc. Oprócz tego, że osobom pracującym w pozycji siedzącej brakuje ruchu, duża część z nich nie ma wyrobionych dobrych nawyków związanych z pracą na komputerze. Dowiedz się więc, jakie są podstawowe zasady ergonomicznej pracy na komputerze.


Na co zwrócić uwagę urządzając ergonomiczne miejsce pracy?

Najważniejszych reguł jest zaledwie kilka, a mimo to są w stanie skutecznie ułatwić pracę, zwiększyć Twoją wydajność i zdecydowanie korzystnie wpłynąć na Twoje zdrowie. Jest to także sposób zapobiegania bólom pleców, częstemu chorowaniu, bezsenności czy przewlekłemu zmęczeniu.

 

1. Wyposażenie biura

Kluczem do sukcesu jest wybranie odpowiednich mebli oraz ich rozmieszczenie. Absolutną podstawą jest stabilność i możliwość regulacji. Obowiązkowo dotyczy to krzesła, a jeśli masz szczęście, to również biurka z regulowaną wysokością, które może bardzo ułatwić pracę. W biurze (zarówno w tym domowym, jak i tym w pracy) musisz się po prostu czuć dobrze.

 

2. Uwaga na biurko

Wybór biurka jest bardzo ważny. Dlaczego? Podstawą jest wysokość i wymiary stołu, następnie pozycja, kąt zgięcia ramion, łokci, przedramion i dłoni. Najlepszym wyjściem jest wybranie wymiarów tak, aby możliwe było dopasowanie elementów biurka do własnych potrzeb.

 

Dodatkowe wskazówki, dzięki którym znajdziesz biurko idealne:

  • Blat biurka powinien być matowy, aby zapobiec odbijaniu się światła.
  • Stół nie powinien być zbyt wysoki, aby nie trzeba było podnosić ramion.
  • Łokcie nie powinny tworzyć kąta ostrego.
  • Kant blatu nie może napierać na przedramiona, aby nie dochodziło do nadwyrężania mięśni i bólu.
  • Naturalne ułożenie ramion powinno charakteryzować się zgięciem w kącie większym niż 90°.
  • Jeśli nie masz do dyspozycji biurka z regulowaną wysokością, zgodnie z zasadami ergonomii blat powinien znajdować się na wysokości około 72 cm nad podłogą.

 

RADA:

Jeśli korzystasz z biurka z regulacją, jego blat powinien znajdować się na wysokości łokci. Łokcie i ramiona powinny tworzyć kąt 90°. Takie same zasady obowiązują również w przypadku pracy na stojąco.

 

Usiądź

 

3. Usiądź wygodnie

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to błahostka. Nie jest to jednak prawda. Jeśli korzystasz z ergonomicznego krzesła dobrej jakości, możesz rozluźnić mięśnie pleców. Konstrukcja krzesła powinna być stabilna i pewna. Jeśli jednak chcesz mieć przynajmniej trochę ruchu, na rynku dostępne są siedziska, które mocuje się na specjalnym, ruchomym stelażu, dzięki czemu podczas siedzenia aktywne są różne grupy mięśni, przede wszystkim środek ciała.

 

Podczas regulacji krzesła zwróć uwagę na:

- wysokość

- głębokość

- nachylenie

- kształt siedziska

 

4. Prawidłowe siedzenie przy komputerze

Kiedy siedzimy przez długi czas, nie zapominajmy o ruchu – co jakiś czas warto poruszyć głową w przód i w tył, aby rozluźnić mięśnie. Pamiętajmy też o zapewnieniu sobie przestrzeni umożliwiającej rozprostowanie nóg. Ekran komputera powinien natomiast znajdować się na wysokości oczu.

 

Podczas pracy należy pamiętać o tym, aby:

- wysokość biurka odpowiadała wysokości łokci,

- możliwe było ułożenie łokci przy ciele,

- ramiona i przedramiona tworzyły kąt 90°,

- łydki i uda również tworzyły kąt prosty,

- stopy przylegały do podłogi całą swoją powierzchnią,

- plecy były wyprostowane,

- wysokość siedziska umożliwiała wygodne siedzenie.

5. Przede wszystkim ruch

 

 

Podczas pracy na komputerze nie powinno zabraknąć aktywnego wypoczynku. Należy rozciągnąć mięśnie, a także pozwolić oczom i myślom odpocząć. Dzięki temu łatwiej się koncentrujemy i pracujemy efektywniej. Co godzinę wstań, wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających lub chociaż się przejdź. Nawet kilka minut zdziała cuda.

 

Autorka artykułu: Jana Kantorová

Źródło zdjęć: Liftor.cz

Jana Kantorová
Jana Kantorová

Już jako mała dziewczynka wiedziała, że będzie pisać. Artykuły, książeczki, wierszyki...wszystko, co akurat wpadło jej do głowy. Szybko zrozumiała, że zawodowo będzie zajmować się pisaniem lifestylowych artykułów o zdrowiu i stylu życia. Podczas studiów poszerzyła swoją działalność o edycję tekstu i tak już od 14 lat wtrąca się innym do pisania. Fascynuje ją SEO i stara uczyć się on-line marketingu. Żyje w biegu, ciągle mówi, śpiewa oraz kocha swoje dzieci, podróże po świecie, sen i Netflixa.

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

© 2022 Liftor s.r.o., Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.