[přeskočit k obsahu]

Ryzyka związane z pracą na komputerze, o których nie miałeś pojęcia!

Większość czasu pracy spędzasz przed komputerem? A czy wiesz z jakimi zagrożeniami dla zdrowia wiąże się taki styl pracy? Trochę ich jest, ale na szczęście można im zapobiec dzięki odpowiedniemu przygotowaniu stanowiska roboczego i przestrzeganiu higieny pracy.


Być może zauważyłeś już, że w wyniku długiej pracy na komputerze pojawia się zmęczenie, ból głowy, sztywność karku czy pieczenie oczu. Lekceważenie takich sygnałów może prowadzić do przewlekłych problemów ze zdrowiem. Warto wiedzieć, które części ciała są najbardziej narażone i aktywnie starać się zapobiec możliwym dolegliwościom. Zacznijmy od samej góry:

 

1. Oczy

Wzrokowi, zmęczonemu długimi godzinami wpatrywania się w ekran, grozi syndrom widzenia komputerowego (CVS). Jest to tymczasowe pogorszenie się wzroku, które przejawia się podrażnieniem oczu, ich pieczeniem, łzawieniem, a czasem także uczuciem ich suchości. Pojawiają się problemy z ostrością, przez co możliwe jest podwójne lub rozmyte widzenie. Objawy ustają od razu po przerwaniu patrzenia w ekran czy wyświetlacz (dotyczy to również telefonu czy tabletu). Oczy obciąża także nieodpowiednia odległość od ekranu, która powinna wynosić przynajmniej 40 cm. Górną krawędź monitora należy umieścić na poziomie oczu, co najwygodniej osiągnąć za pomocą pracy przy biurku z regulacją.

 

2. Szyja i ramiona

Pracując na komputerze, najczęściej siedzimy, co prowadzi do przeciążania kręgosłupa. Najbardziej na tym cierpi szyja i ramiona, których mięśnie w nienaturalnych pozycjach sztywnieją.  Dlatego też w tym rejonie powstają kręcze, które mogą prowadzić do przewlekłych problemów ze zdrowiem. Rozwiązaniem jest na przykład praca na zmianę siedząc i stojąc, dodatkowo przeplatana ruchem. Prawdziwe cuda zdziałają regularne, nawet pięciominutowe przerwy na rozciąganie czy krótki spacer. Idealnym rozwiązaniem jest także wprowadzenie do swojego planu tygodnia intensywniejszego, trwającego godzinę czy dwie wysiłku fizycznego lub codziennego, półgodzinnego, energicznego spaceru na łonie natury.

 

energiczny spacer

 

3. Ręce

Słyszałeś o RSI, czyli syndromie chronicznego przeciążenia? Powstaje w wyniku powtarzających się drobnych ruchów, nieprawidłowej pozycji ciała przy siedzeniu i ciągłego napięcia mięśniowego występującego podczas pracy na komputerze. Dotyka przede wszystkim górnych kończyn i może objawiać się uszkodzeniem wiązadeł i palców, łokciem tenisisty czy problemami z poruszaniem obręczą barkową. Jak tego uniknąć? Zadbaj o ergonomię pracy na komputerze – wybierz odpowiednie krzesło i poprawnie je dopasuj, ułatw sobie pracę za pomocą biurka z regulacją, podłóż poduszkę żelową pod dłoń sterującą myszką (na rynku dostępne są podkładki pod mysz z wbudowaną poduszką pod nadgarstek) itd.

 

4. Psychika

Nieodłączną częścią skutecznej, efektywnej i nieszkodliwej dla zdrowia pracy na komputerze jest także harmonijna psychika. Ona również jest obciążana pracą na komputerze, szczególnie w zawodach związanych z administracją. Jednym z zagrożeń jest syndrom chorego budynku (SBS), który dopada zwłaszcza kobiety. Jego konsekwencją jest emocjonalna niestabilność, nagłe zmiany lub długotrwałe obniżenie nastroju, prowadzące nawet do depresji, problemów z koncentracją czy częstego uczucia zmęczenia. Oprócz czynników społecznych (atmosfera w miejscu pracy) można jednak wpłynąć na środowisko pracy. Jeśli to możliwe, często wietrz pomieszczenie lub chociaż na chwilę wyjdź na świeże powietrze. Ruch wpływa na większą odporność psychiczną i jest najszybszym sposobem na zyskanie wewnętrznej równowagi, poprawę koncentracji i nastroju. W czasie pracy rób sobie regularne przerwy, podczas których wykonasz kilka ćwiczeń: rozciąganie na stojąco, skłony, kilka przysiadów, skłony środka ciała i jego skręty z rękami w bok. Możliwe, że znajdziesz również inne ćwiczenia, które korzystnie wpłyną na Twoje zdrowie. Wystarczy wsłuchać się w wewnętrzny głos swojego ciała.

Autorka: Eva Suchomelová

Źródło zdjęć: Shutterstock, Liftor.pl

 

Mgr. Eva Suchomelová
Mgr. Eva Suchomelová

Swój czas pracy spędza na uczeniu i pisaniu. W ramach Siłowni Ortograficznej prowadzi treningi ortograficzne dla dzieci i dorosłych. Oprócz tego, już od ponad dwóch dekad pisze o lifestylu, zdrowiu, ruchu, odżywianiu i wielu innych tematach. Jest również autorką tekstów do czwartego już tomu literackich kolorowanek. Nietrudno więc się domyślić, że spędza dużo czasu przed komputerem i musi mierzyć się z problemami zdrowotnymi związanymi z siedzącym trybem pracy. Dlatego też zainteresował ją temat zdrowej pracy przy komputerze w połączeniu ze stołami regulowanymi.

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

© 2022 Liftor s.r.o., Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.