[přeskočit k obsahu]

Staw czoła pracy

Jeśli w pracy większość czasu spędzasz na siedząco, na pewno doświadczyłeś kiedyś na własnej skórze konsekwencji długotrwałego siedzenia. Bóle pleców, skrócone mięśnie zginające bioder i kolan, opuchnięcie czy uczucie zimna w kończynach dolnych, a także mniejsza pojemność płuc, zaparcia oraz problemy z trawieniem. Na wszystko to duży wpływ może mieć siedzenie w nieprawidłowej pozycji. Jak sobie z tym poradzić? Możesz się rozciągać, ćwiczyć, siedzieć jak najmniej, ale możesz też spróbować pracy w pozycji stojącej.


Jakie korzyści może przynieść praca na stojąco? Kiedy stoimy wyprostowani na obu nogach, mięśnie kończyn dolnych pracują zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy siedzimy. Szczególnie wspomniane już mięśnie zginacze bioder i kolan, które w ten sposób zamiast się skracać, wydłużają się lub przynajmniej pozostają w standardowej długości. Ze względu na to, że skracanie tych mięśni odgrywa ważną rolę w powstawaniu zaburzeń równowagi mięśniowej, ważne jest, aby ich długość zmieniać tak często, jak tylko to możliwe. Stojąc, nie mamy aż tylu możliwości rozluźnienia i zgarbienia ciała jak wtedy, kiedy siedzimy. Oparcie krzesła czy fotela wręcz sprowadza nas na złą drogę. Kiedy stoimy, klatka piersiowa jest wyprostowana, lepiej się nam oddycha, a wszystkie organy wewnętrzne mogą wydajniej pracować.

 

Praca na stojąco jest efektywniejsza

 

Nasza wskazówka:

Spróbuj usiąść, całkowicie się rozluźnić i zgarbić. Weź głęboki oddech. Teraz wstań, wyprostuj klatkę piersiową i weź równie głęboki oddech. Czujesz różnicę?

Praca na stojąco jest efektywniejsza

Podczas pracy na stojąco jesteśmy aktywniejsi. Po pierwsze taka pozycja już sama w sobie wymusza na nas  aktywność większej liczby mięśni niż w przypadku siedzenia, po drugie zmusza nas do przechodzenia z nogi na nogę i przenoszenia ciężaru ciała. Kiedy stoimy lub poruszamy się, aktywna praca mięśni nóg korzystnie wpływa na krążenie krwi. Podczas pracy na stojąco zmniejsza się również ryzyko powstawania opuchnięć. Stanie ma także pozytywny wpływ na myślenie i efektywność pracy. Okazuje się, że kiedy stoimy, aktywniej pracują części mózgu odpowiedzialne za pobudzenie i gotowość do akcji. Nic więc dziwnego, że praca w pozycji stojącej zwiększa naszą uwagę i produktywność.

Czy wiesz, że?

Niestety mamy jedną złą wiadomość. Praca na stojąco, wbrew temu, do czego starają się nas przekonać niektórzy propagatorzy zdrowego stylu życia, nie sprawi, niestety, że zgubisz zbędne kilogramy. Różnica między liczbą kalorii spalanych podczas godziny siedzenia i stania to zaledwie 8 kalorii.

Pracę na stojąco przeplataj ruchem

Praca na stojąco ma także swoje zasady i reguły, które warto znać. Pamiętaj, że wszystko z umiarem, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z pracą na stojąco. Podczas przygotowywania miejsca pracy należy przestrzegać zasad ergonomii, a także wybierać odpowiednie obuwie. Jak wiadomo, nadmiar szkodzi, dlatego stateczne obciążenie należy przeplatać tym dynamicznym, czyli ruchem i odpowiednią aktywnością sportową.

 

Autorka artykułu: Veronika Kristková

 

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

© 2022 Liftor s.r.o., Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.