[přeskočit k obsahu]

Jak korzystać ze stołu z regulowaną wysokością, czyli koniec nudy na siedząco

Siedzący tryb pracy nie musi być nudny ani wiązać się tylko z siedzeniem. Stół regulowany jest na to dowodem. Powiedz dość bólom pleców i skorzystaj z naszych praktycznych wskazówek, dzięki którym maksymalnie wykorzystasz możliwości biurka z regulowaną wysokością.


Siedzący tryb życia jest niezdrowy dla naszego ciała – zwiększa ryzyko bólu pleców, chorób układu krążenia czy udarów. Problem w tym, że praca w biurze czy na home office nie sprzyja  ruchowi. No chyba że dasz szansę biurku z regulowaną wysokością, dzięki któremu będziesz mógł nie tylko pracować siedząc i stojąc, ale także rozciągnąć się czy oprzeć. 

1. Stać i siedzieć

Według specjalistów nawet 30 minut pracy na stojąco jest w stanie zapobiec typowym biurowym dolegliwościom – bólom pleców i szyi czy sztywności karku. Stanie przy biurku pomaga także w walce z hemoroidami czy nadwagą oraz poprawia naszą produktywność o 45%. Z drugiej strony jednak, komu by się chciało stać przez 8 godzin? I tutaj wkracza stół regulowany, dzięki któremu możesz zmieniać pozycję, kiedy tylko chcesz.

Stać i siedzieć

2. Odpowiednia wysokość

Zakup stołu bywa czasem twardym orzechem do zgryzienia. Jesteśmy różnego wzrostu, więc masowo produkowane stoły nie są w stanie sprostać wymaganiom wszystkich. Aby zadbać o jakość pracy i nasze zdrowie, warto znaleźć dla siebie maksymalnie wygodną, ergonomiczną pozycje. Pomoże nam z tym stół z regulowaną wysokością, dzięki któremu ułożysz ciało w najbardziej naturalnej pozycji.

 

Oprócz subiektywnego uczucia wygody, spróbuj wziąć pod uwagę także następujące wskazówki dotyczące zdrowej postawy ciała:

  • ułóż łokcie pod kątem 90°
  • ekran komputera ustaw na wysokości oczu
  • zarówno podczas stania, jak i siedzenia stopy układaj równo na podłodze
  • dbaj o prawidłowe siedzenie przy biurku
  • pamiętaj, aby głowa była wyprostowana, a ramiona rozluźnione

 

3. Naciśnij przycisk

Spośród stołów regulowanych do wyboru są modele z napędem mechanicznym lub elektrycznym. Dzięki napędowi elektrycznemu zmiana pozycji trwa kilka sekund i jest kwestią naciśnięcia strzałki w dół lub w górę. Co więcej, ulubione wysokości można zapisać w pamięci urządzenia, dzięki czemu nie ma potrzeby dopasowywania na nowo pozycji stołu przy każdej jej zmianie.

 

Naciśnij przycisk

4. Czas na ruch

Wiedziałeś, że nasze nogi nie są przystosowane do idealnie równego stania? Powinny poruszać się po różnych powierzchniach, być masowane i rozciągane. Jak im to zapewnić podczas pracy? Pracując na stojąco możesz postawić na chropowate maty, które masują stopy i rozciągają palce. Dobrze sprawdzą się także podkładki z pianki pamięciowej, które są antypoślizgowe, nie odstają i są odporne na uszkodzenia mechaniczne. A jeśli naprawdę chcesz maksymalnie wykorzystać czas pracy, wypróbuj podkładki balansujące, dzięki którym wzmocnisz nogi i środek ciała.

 

podkładki balansujące

5. Dodatkowe gadżety

Stoły regulowane można wyposażyć w dodatkowe udogodnienia, które znacznie ułatwią pracę przy komputerze. O czym nie powinieneś zapomnieć?

  • Doskonałym rozwiązaniem jest uchwyt na monitor, dzięki któremu ustawisz ekran tak, aby zapobiec przeciążaniu kręgosłupa szyjnego. Dzięki temu unikniesz sztywnienia karku czy bólów głowy.
  • Warto dodać, że prawdziwą wisienką na torcie jest wybór lampy na biurko. Wiele osób lekceważy przemęczanie wzroku. Aby go uniknąć, należy wybierać źródła światła, które nie migają (tzw. żarówki flicker-free). Miganie światła męczy źrenice, utrudnia koncentrację, prowadzi do zmęczenia i bólu głowy. Równie ważna jest temperatura barwowa światła, która, podczas użytkowania w godzinach wieczornych, nie powinna być wyższa niż 3000 K.

 

Autorka: Jana Kantorova

Źródło zdjęć: Liftor.pl, Canva

Jana Kantorová
Jana Kantorová

Już jako mała dziewczynka wiedziała, że będzie pisać. Artykuły, książeczki, wierszyki...wszystko, co akurat wpadło jej do głowy. Szybko zrozumiała, że zawodowo będzie zajmować się pisaniem lifestylowych artykułów o zdrowiu i stylu życia. Podczas studiów poszerzyła swoją działalność o edycję tekstu i tak już od 14 lat wtrąca się innym do pisania. Fascynuje ją SEO i stara uczyć się on-line marketingu. Żyje w biegu, ciągle mówi, śpiewa oraz kocha swoje dzieci, podróże po świecie, sen i Netflixa.

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

© 2022 Liftor s.r.o., Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.