[přeskočit k obsahu]

Nauka zdalna a biurka regulowane


Już od ponad roku uczniowie uczą się zdalnie za pomocą tabletów i komputerów. Tymczasowe rozwiązanie stało się nowym standardem i można się spodziewać, że pomimo otwarcia szkół, dzieci jeszcze kilka razy powrócą do nauki z domu. Jak dostosować warunki nauki zdalnej, aby zdrowie najmłodszych na tym nie ucierpiało?

Nauka w warunkach domowych jest dla dzieci trudniejsza niż w szkole. Muszą się bowiem zmierzyć z:

  • rozpraszaczami (np. inne dzieci, zwierzęta, telewizor),
  • obsługą skomplikowanego sprzętu (często też z jakością połączenia),
  • nieodpowiednimi meblami.

Szczególnie ostatni punkt wpływa nie tylko na koncentrację, ale również na zdrowie. Szkolne biurka i krzesła podlegają wyśrubowanym normom, które kładą nacisk przede wszystkim na ergonomię.

Dzień w szkole ma także określony plan. Nauka w regularnych blokach rozdzielona jest  przerwami na rozluźnienie aparatu ruchu. W przypadku młodszych dzieci bywa również przeplatana zabawami integracyjnymi. Wszystko to pomaga zapobiegać szkodliwym konsekwencjom nadmiernego siedzenia. Mimo to, również szkoły testują naukę na stojąco (więcej na ten temat w dalszej części tekstu).

Większość domów nie jest jednak przystosowana do takiego stylu nauki. Krzesła i stoły, których używają nasze dzieci, często nie są przystosowane do długiego uczenia się, chociażby dlatego, że są to tańsze produkty z ograniczonymi możliwościami dopasowania. Co więcej, wielu uczniów spędza czas nauki na kanapie lub nawet w łóżku.

 

Nauka na siedząco zagraża zdrowiu

W 2016 r. w periodyku naukowym Sports Medicine opublikowano zestawienie 13 eksperymentów naukowych, które badały wpływ nauki w pozycji stojącej na zdrowie i koncentrację uczniów. W większości opisywanych badań dzieci mogły wybrać pomiędzy nauką na siedząco i na stojąco. Korzystano zarówno z nieruchomych blatów przeznaczonych do pracy na stojąco, jak i stołów regulowanych.

Z badań wynika, że jeśli dzieci miały wybór, część nauki spędzały na stojąco (co wiązało się m. in. z większym wydatkiem energetycznym). Według subiektywnych odczuć nauczycieli, którzy wzięli udział w eksperymencie, uczniowie podczas nauki na stojąco również lepiej się koncentrowali.

podczas nauki na stojąco

Koresponduje to także z wynikami innego badania (Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention), według którego praca na stojąco prowadzi do zwiększania produktywności o 45%. Według badań z 2014 r. (The effect of stand-biased desks on academic engagement: an exploratory study) dzieci uczące się na stojąco potrafią skoncentrować się na przerabianym materiale dłużej niż ich koledzy siedzący w ławkach.

Wykorzystanie stołów regulowanych podczas nauki może być jednym ze sposobów na walkę z nadwagą i otyłością u dzieci. Według wspomnianego zestawienia, dzieci spędzają w szkole na siedząco aż 70% czasu, a przyzwyczajenie to często zostaje z nimi także w dorosłym życiu. Takiego nawyku jest się bardzo trudno  pozbyć, a może on znacznie obniżać przyszłą jakość życia.

Biurka z regulacją mogą także pomóc uczniom z ADHD w lepszym zrozumieniu materiału. Podczas nauki na stojąco mogą łatwiej wykonywać różne mikroruchy, które pomagają im w koncentracji.

 

Inwestycja w biurko dobrej jakości jest koniecznością

Warto się więc zastanowić, czy chcemy zafundować dzieciom nieprzyjemne konsekwencje. Niepodważalną zaletą biurka regulowanego jest fakt, że „rośnie“ razem z potomkiem. Można je bowiem dopasować do wzrostu dziecka na stojąco oraz na siedząco i przestrzegać tym samym zasad poprawnego siedzenia. Co więcej, nie ma potrzeby kupowania co kilka lat nowego biurka z inną wysokością blatu.

Podczas wyboru biurka z regulowaną wysokością weź pod uwagę przede wszystkim:

  • wzrost dziecka (aby wygodnie dosięgało do blatu umieszczonego na najniższej pozycji, powinno mieć minimum 130 cm wzrostu),
  • czy pokój dziecka jest wystarczająco oświetlony (istnieje możliwość doświetlenia tzw. lampą flicker-free, którą można dokupić do biurka),
  • stabilność stołu (aby zapobiec jego przewróceniu – stół regulowany dobrej jakości stoi na solidnych nogach),
  • wymiar powierzchni roboczej (w przypadku stołów Liftor może wynosić nawet 220x100 cm),
  • możliwość zapisania wybranych pozycji w pamięci urządzenia,
  • bezpieczeństwo segmentów nóg podczas zmiany pozycji (więcej w  Nogi 2-segmentowe vs. 3-segmentowe do stołu regulowanego: które wybrać?).

Więcej informacji znajdziesz w przewodniku po wyborze stołu z regulowaną wysokością i w artykule o akcesoriach do stołów regulowanych.

  

Podsumowanie artykułu:

  • Długotrwała nauka zdalna nie jest wskazana ze względu na trudne do dopasowania meble  – przede wszystkim biurka i krzesła.
  • Z wielu badań wynika, że nauka na stojąco poprawia koncentrację uczniów i wzmacnia nawyki związane z aktywnością fizyczną.
  • Przy wyborze stołu regulowanego ważny jest jego zakres wysokości, stabilność i bezpieczeństwo.

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

Stoły
Galeria
Referencje
FAQ
Kontakt
Zbuduj stół
Blog

Zasady i warunki handlowe
Polityka plików „cookies”

© 2021 Liftor s.r.o.

Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.