Już od ponad roku uczniowie uczą się zdalnie za pomocą tabletów i komputerów. Tymczasowe rozwiązanie stało się nowym standardem i można się spodziewać, że pomimo otwarcia szkół, dzieci jeszcze kilka razy powrócą do nauki z domu. Jak dostosować warunki nauki zdalnej, aby zdrowie najmłodszych na tym nie ucierpiało?
Nauka w warunkach domowych jest dla dzieci trudniejsza niż w szkole. Muszą się bowiem zmierzyć z:
Szczególnie ostatni punkt wpływa nie tylko na koncentrację, ale również na zdrowie. Szkolne biurka i krzesła podlegają wyśrubowanym normom, które kładą nacisk przede wszystkim na ergonomię.
Dzień w szkole ma także określony plan. Nauka w regularnych blokach rozdzielona jest przerwami na rozluźnienie aparatu ruchu. W przypadku młodszych dzieci bywa również przeplatana zabawami integracyjnymi. Wszystko to pomaga zapobiegać szkodliwym konsekwencjom nadmiernego siedzenia. Mimo to, również szkoły testują naukę na stojąco (więcej na ten temat w dalszej części tekstu).
Większość domów nie jest jednak przystosowana do takiego stylu nauki. Krzesła i stoły, których używają nasze dzieci, często nie są przystosowane do długiego uczenia się, chociażby dlatego, że są to tańsze produkty z ograniczonymi możliwościami dopasowania. Co więcej, wielu uczniów spędza czas nauki na kanapie lub nawet w łóżku.
W 2016 r. w periodyku naukowym Sports Medicine opublikowano zestawienie 13 eksperymentów naukowych, które badały wpływ nauki w pozycji stojącej na zdrowie i koncentrację uczniów. W większości opisywanych badań dzieci mogły wybrać pomiędzy nauką na siedząco i na stojąco. Korzystano zarówno z nieruchomych blatów przeznaczonych do pracy na stojąco, jak i stołów regulowanych.
Z badań wynika, że jeśli dzieci miały wybór, część nauki spędzały na stojąco (co wiązało się m. in. z większym wydatkiem energetycznym). Według subiektywnych odczuć nauczycieli, którzy wzięli udział w eksperymencie, uczniowie podczas nauki na stojąco również lepiej się koncentrowali.
Koresponduje to także z wynikami innego badania (Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention), według którego praca na stojąco prowadzi do zwiększania produktywności o 45%. Według badań z 2014 r. (The effect of stand-biased desks on academic engagement: an exploratory study) dzieci uczące się na stojąco potrafią skoncentrować się na przerabianym materiale dłużej niż ich koledzy siedzący w ławkach.
Wykorzystanie stołów regulowanych podczas nauki może być jednym ze sposobów na walkę z nadwagą i otyłością u dzieci. Według wspomnianego zestawienia, dzieci spędzają w szkole na siedząco aż 70% czasu, a przyzwyczajenie to często zostaje z nimi także w dorosłym życiu. Takiego nawyku jest się bardzo trudno pozbyć, a może on znacznie obniżać przyszłą jakość życia.
Biurka z regulacją mogą także pomóc uczniom z ADHD w lepszym zrozumieniu materiału. Podczas nauki na stojąco mogą łatwiej wykonywać różne mikroruchy, które pomagają im w koncentracji.
Warto się więc zastanowić, czy chcemy zafundować dzieciom nieprzyjemne konsekwencje. Niepodważalną zaletą biurka regulowanego jest fakt, że „rośnie“ razem z potomkiem. Można je bowiem dopasować do wzrostu dziecka na stojąco oraz na siedząco i przestrzegać tym samym zasad poprawnego siedzenia. Co więcej, nie ma potrzeby kupowania co kilka lat nowego biurka z inną wysokością blatu.
Podczas wyboru biurka z regulowaną wysokością weź pod uwagę przede wszystkim:
Więcej informacji znajdziesz w przewodniku po wyborze stołu z regulowaną wysokością i w artykule o akcesoriach do stołów regulowanych.