[přeskočit k obsahu]

Co na żylaki? Witamina C, stół regulowany i ruch


Ryzyko wystąpienia żylaków możesz obniżyć poprzez stosunkowo łatwą zmianę trybu życia. Przeczytaj o tym, co zrobić i dlaczego nie warto lekceważyć żylaków.

Treść:

  • czym są żylaki (i ich konsekwencje dla zdrowia),
  • zażywanie witaminy C i ginkgo biloba,
  • praca przy biurku regulowanym i ćwiczenia na krążenie krwi,
  • korzystanie z masaży.

Czym są żylaki?

Określamy tak przypadłość, przy której dochodzi do poszerzenia żył na kończynach dolnych. Mowa o jednej z najbardziej rozpowszechnionych chorób cywilizacyjnych – szacunkowo z żylakami zmaga się około 85% populacji.

Do głównych czynników ryzyka, które mają wpływ na powstawanie żylaków, należą:

  • predyspozycje genetyczne (skłonność do żylaków jest często dziedziczna),
  • płeć (częściej występują u kobiet), 
  • starszy wiek (wraz z wiekiem rośnie ryzyko pojawienia się żylaków),
  • styl życia (ryzyko zwiększa palenie papierosów, nadwaga i siedzący tryb pracy).

Nadmierne siedzenie – w pracy, w komunikacji miejskiej i w domu – narusza naturalny obieg krwi.

Nadmiar krwi gromadzi się w dolnych kończynach i naciska na ściany żył. Prowadzi to do ich stopniowego rozszerzania, co objawia się charakterystycznymi wypukłościami widocznymi na skórze.

Aby zapobiec powstawaniu żylaków warto przede wszystkim ograniczyć pozycję siedzącą w pracy. Wpływu na to nie ma nawet fakt, że poza biurem aktywnie uprawiasz sport  – godzinny bieg nie jest w stanie wystarczająco zrekompensować 8 przesiedzianych godzin dziennie (więcej informacji na ten temat w dalszej części artykułu).

Zdrowotne konsekwencje żylaków

Żylaki nie są jedynie problemem estetycznym. Nieleczone powodują stopniowe wzrastanie ciśnienia, pieczenie i ból kończyn dolnych.

W zaawansowanej fazie choroby dochodzi do powstawania trudnego do wyleczenia owrzodzenia żylnego. Wyraźnie wzrasta także ryzyko zakrzepicy żylnej, która może prowadzić nawet do zawału serca, martwicy mózgu czy zatoru płucnego.

Jak walczyć z żylakami?

Aby walka z żylakami była skuteczna, należy zminimalizować przynajmniej jeden z wyżej wymienionych czynników ryzyka. Do skutecznych metod należą:

Zdrowe odżywianie i przyjmowanie witaminy C

Raczej nikomu nie trzeba przypominać, że podstawą zdrowego organizmu, jest zrównoważona, zróżnicowana dieta. Powinna się ona składać m.in. z chudego mięsa, nabiału, jajek (lub ich wegańskich alternatywnych) oraz dużej ilości warzyw i owoców. Produkty te są bowiem źródłem wysokiej jakości białka i tłuszczów, zawierają także znaczne ilości błonnika, witamin i minerałów. Węglowodany występują w nich natomiast w umiarkowanej ilości.

W leczeniu i zapobieganiu żylaków może pomóc witamina C (kwas askorbinowy), która jest niezbędna do wytwarzania kolagenu i elastyny. Proteiny te poprawiają wytrzymałość i elastyczność naczyń krwionośnych. Witamina C jako znany antyoksydant zmniejsza także stan zapalny (a tym samym również ból).

Rekomendowana dzienna dawka witaminy C to od 75 do 110 mg, a przy opuchniętych nogach i problemach z żylakami nawet do 250 mg. Do najbardziej znanych źródeł witaminy C należą:

  • dzika róża (2 000 mg / 100 g),
  • brukselka (115 mg / 100 g),
  • kiwi (90 mg / 100 g),
  • brokuły (90 mg / 100 g).

witamina C

Popularnym środkiem, który korzystnie wpływa na krążenie i  udrażnia naczynia krwionośne jest wyciąg z ginkgo biloba (miłorzębu japońskiego), zapobiega on również powstawaniu zakrzepów krwi. Ekstrakt ten można przyjmować w formie naparu lub suplementu diety.

Ruch i korzystanie ze stołu regulowanego

Za pomocą regularnej aktywności fizycznej można zapobiec żylakom. Wystarczy na przykład rozciągnąć się co 20 minut. Jeszcze bardziej efektywna jest praca naprzemiennie w pozycji siedzącej i stojącej, którą umożliwia stół z regulacją wysokości.  Dzięki niemu zmienisz wysokość blatu za pomocą łatwego w obsłudze panelu sterowania, a konkretne pozycje zapiszesz w pamięci urządzenia.

W sklepie internetowym Liftor znajdziesz dwa rodzaje stołów regulowanych: produkt z 2-segmentowymi nogami ma zakres wysokości od 71 do 121 cm (i nośność 70 kg), a produkt z 3-segmentowymi nogami oferuje zakres wysokości pomiędzy 58 a 123 cm (nośność 120 kg). Szczegóły omawiamy dokładniej w artykułach o różnicach między nogami 2- i 3-segmentowymi oraz w przewodniku po wyborze stołu z regulowaną wysokością.

 

Krążenie krwi poprawisz także za pomocą ćwiczeń takich jak to:

  • stań prosto ze stopami ułożonymi równolegle,
  • podnieś pięty i powoli przenieś ciężar ciała na palce u nóg,
  • powoli przenieś ciężar ciała z powrotem na pięty (podnosząc palce).

Aby wzmocnić krążenie krwi w stopach, możesz wykorzystać również drewniane wałeczki do masażu, których używa się w refleksoterapii.

Naprzemienne prysznice i masaże

Ulgę nabrzmiałym po całodziennej pracy nogom mogą przynieść naprzemienne prysznice (stosować je można także na całe ciało). Najpierw ogrzej kończyny ciepłą wodą o temperaturze około 38 °C, następnie schłódź je zimnym prysznicem. Jest to także ćwiczenie przygotowujące do morsowania i wzmacniające odporność.

Po naprzemiennych prysznicach polecamy wymasować nogi. Do masażu wykorzystaj oleje roślinne (słonecznikowy, migdałowy, ekstrakt z kiełków pszenicy) z max. 3 5 kroplami olejków eterycznych (np. wyciąg z cytryny, rumianku czy lawendy). Za pomocą dokładnego masażu wzmocnisz krążenie i ukrwienie kończyn.

Podsumowanie artykułu:

  • Z żylakami zmaga się aż 85% populacji. Obok obciążenia genetycznego, głównymi czynnikami zwiększającymi ryzyko ich wystąpienia są nadwaga, siedzący tryb życia i starszy wiek.
  • Witamina C pomaga w utrzymaniu elastyczności naczyń krwionośnych kończyn dolnych. Rekomendowana dzienna dawka to pomiędzy 75 a 250 mg.
  • Żylakom doskonale zapobiega regularny ruch, np. zmiana pozycji, w której pracujemy. Łatwo wprowadzić to w życie za pomocą stołów regulowanych.
  • Ulgę nabrzmiałym kończynom dolnych przyniosą naprzemienne prysznice i masaż.

Potrzebujesz porady w doborze?

info@liftor.pl

22 153 19 53

Stoły
Galeria
Referencje
FAQ
Kontakt
Zbuduj stół
Blog

Zasady i warunki handlowe
Polityka plików „cookies”

© 2021 Liftor s.r.o.

Lokalizacja: CEEEC Poland, sp. z o.o.
Doktora Jana Michejdy 2/243-400 Cieszyn

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.